Thursday, April 12, 2012

anak saudara sulung..^^

Dengan nama Allah yang Maha Mengasihi lagi Maha Mengetahui.

Alhamdulillah.
Haip,,lama kot x update blog ni. Macam agak rindu nak menaip benda2 yang macam berfaedah. Dah alang2 cutikan, macam okey la kot kalau kongsi sesuatu kat sini. 


 ini kuning ni....


Hik..hik..alhamdulillah..ni la anak sedara yang sulung. Namanya Hanan Maryam binti Muhammad Shakir. uish,,cik ibu, tak sempat-sempat nak balik rumah, dari perak, terus singgah rumah besan semata je nak tengok cucu. Padahal, dia da tengok pepagi buta lagi kat hospital sebelum pergi Perak. Hamba yang penat ni, kena tahan, sabar je nak balik rumah.

Erk, sebenarnya, macam kurang gemar tengok baby diberi susu tepung ke susu formula ke..macam kesian kot. Hak diakan utk dapat susu dari seorang ibu. Tapi, biasa la, sekarang ni, orang dok sibuk dengan kerja. Tu belum tambah lagi kalau sememangnya susu badan mak dia kurang. Lagi la kesian. T__T

Bila tengok anak orang ni (memang la anak orangkan, takkan anak kucing plak), macam2 terfikir..
anak tu kan, rezeki, sedangkan orang miskin sekalipon, walaupun sikit, tapi, Allah tetap beri rezeki untuk kita makan, apatah lagi untuk anak kecil.

tapikan, erk....macam faham tak?? dengan dunia sekarang, rasanya cabaran untuk mendidik dan menjaga seorang anak, bukannya mudah. Dengan pelbagai anasir yang datang macam taufan ala2 membawa bah menyerang kita, sesungguhnya, kepada ibu bapa dan para bakal2 ibu bapa, ujian untuk mendidik anak2 anda sememangnya memerlukan kekentalan fizikal dan mental.

Bila anak2 ni dah semakin membesar dan mula mengenal dunia luar, mesti lagi mudah untuk dia orang ni terikut-ikut. Nak melentur, biar dari kecik, kalau da besar gedabak, dah tak boleh lentur, tapi kena sentuh dengan hati, bak tarik rambut yang tersmbunyi kat tepung, rmbut tak putus, tepung tak berselerak.(ermm, patut kalau nak masak kena pakai tudung jugak, supaya rambut tak termasuk dalam tepung..ish, kebersihan sebahagian dari iman..)


p/s: Insya Allah, anak buah lagi sorang, otw..hehe..insya Allah,,bulan 6.

4 sebut-sebut:

finding serene said...

bestnya..
nak anak buah jugak!

p/s : kak ngah, cepatla kawen!

rimbunhijau said...

wa...mabrouk!

little daie said...

mak cik aini... boleh la join kelab mak cik2 muda ye

^_^moga Hanan jadi mujahidah in future insyAllah

azni_1405 said...

>> finding serene

hehe,,nak bgtau kat adikmu bgtau la depan2..baik anak sndri la,,msti lain sket feel dy..hehe

>>rimbunhijau

hehe..tq2..

>>little daie

ehem...ehem..aritu, dok punya pk, nak suruh panggil apa!! sebb..ye la skali da panggil. seumur hidupkan gelaran tu,,hehe
no makcik2.call me achik..hehe^^

insya Allah,,Hanan, mujahidah wa Izz as mujahid..Amin..