Saturday, July 24, 2010

sekolah pelajar hamil??

بسم الله الرمن الرحيم

Assalamualaikum wbt.

erm,,tadi macam berjalan kat alam maya ni..then terjumpa sesuatu.

ianya berkisar tentang kerajaan negeri Melaka yang berhasrat untuk menubuhkan sebuah sekolah, khas untuk PELAJAR-PELAJAR PEREMPUAN yang mangandung. 

erm,macam pelik pon ada, sebab apa pelik, erk, fikir sendiri. tapi, tujuan nak bina sekolah tu supaya pelajar2 yang hamil ni tak buang anak2 mereka dan dapat meneruskan pelajaran masing-masing.

kiranya, macam nak banteras la kes2 buang anak ni. Pastu, kalau pelajar2 yang hamil, tapi bukan penduduk negeri Melaka, juga dibenarkan untuk belajar disekolah itu.
oleh sebab sekolah tu memang dikhaskan untuk pelajar2 yang hamil, maksudnya,  anak hasil dari hubungan yang sah atau tidak, ibu2 muda ini akan belajar disekolah yang sama. huhu, sekolah untuk ibu2 muda eh??

erm, undang2 di negara ni, memang la takde tulis yang pelajar2 tak boleh mengandung, tapi, kalau nak kahwin tu, ada syaratnya. zaman sekarang bukan macam zaman dulu. kalau dulu, pemikiran orang2 muda ni lebih matang berbanding orang2 muda sekarang yang lebih banyak memikirkan keseronokkan. 

persediaan dari segi mental tu pon penting jugak, bukan persediaan dari segi fizikal jugak. haish, ingat kahwin tu setakat nak sambung zuriat je ke??

rasanya erti dan tujuan perkahwinan bukan itu saja ba~
tiba2 pula terfikir...pelajaran didunia ini lebih penting kot kalau nak dibandingkan dengan kekuatan spiritual dalam diri kita yang mampu membentuk diri kita juga..yup, biar kita berlari kepada Dia!! Dia mampu tolong kita..
pilih mana ye,,sekolah hamil atau sekolah pemulihan akhlak??
tak mustahil kalau mereka2 ini tak disedarkan, maka sejarah akan berulang. kita cuma manusia biasa, perlu saling mengingatkan, membimbing antara satu sama lain.
buang yang keruh, ambil yang jernih.huu~ 


sumber


2 sebut-sebut:

AmirSyafiq said...

lps.ni.akn.ada.sekolah.utk.anak2.luar.nikah.yg.x.berdosa.
lps.ni.akn.ada.biasiswa.jpa.pulak.utk.anak2.luar.nikah.yg.x.berdosa.
lps.tu?
apa.akn.jd.kpd.yg.berdosa?

~al.islam.hual.hal~

miss s.e.r.e.n.i.t.y said...

sbb tu kena jaga diri dari awal