Wednesday, December 22, 2010

pengajaran disebalik cerita Tipu

بسم الله الرحمن الحيم

Assalamualaikum wbt.
Erm, kat sini ada satu kisah tipu punya. jadinya, janganlah percaya. tapi boleh amik pengajaran disebaliknya. hehe, ayat tunggang langgang, layan je la..

Pada satu hari, hari yg aku berpeluang menghabiskan masa untuk berjalan-jalan kat hospital sebab tak de keje nak buat. Berjalan la aku sorang diri di hospital, tanpa arah tujuan. saja2 mencuci mata melihat gelagat orang2 zaman sekarang. oleh sebab ketika itu merupakan waktu melawat, bolehlah aku dengan selambanya berjalan masuk ke dalam wad2 yg ada kat sana tanpa sebarang halangan.

masuk ke dalam satu wad ni. aku tak suka masuk wad2 yang macam menyeramkan macam ICU. kang xpasal2 ada orang mati, aku jugak dipersalahkan. kalau masuk sana pon, inche ibu mesti ada. xde la kekok sangat nanti. huhu. wad yang aku masuk ni, wad ekonomi la kiranya. xde special2 punya. biasa2 je. katil pon sederet memanjang. bukan dalam bilik yang ada 6 katil sebilik.

jalan2 kat situ, tengok2 apa2 yang macam best. ada yang patah macam2. ada yang sakit tua. macam2 la sakit. sedikit sebanyak aku sedar, aku sangat beruntung sebab masih dikurniakan kesihatan yang baik. tak tengok lagi budak2 kecik yang sakit. sayu je tengok. kecik2 dah sakit. mungkin ujian dia di bahagian tu. ujian aku pulak kat bahagian lain. siapa tahu.

sampai kat satu katil ni, ada la sorang makcik ni. dia dok sorang2 je. atas katil ye. ku perhatikan dia dari jauh. orang lain ada jugak yg datang melawat. dia je yg sorang2. perlahan-lahan dia capai sudu yang terletak diatas meja. eh, baru nak makan ke??

dengan lemah dia menyuap makanan yang tersedia. muka dia monyok. kusegera mendatangi dia. "mak cik  nak saya tolong?" soalku sambil tersenyum. huhu,,datang2 takkan nak bagi salam. dia pon tengah makan. makruh tu. "erm, xpe la. mak cik boleh makan sendiri ni." balasnya sambil tersenyum. ku angguk kepala sambil tersenyum. "erk, saya duduk sini boleh?" tanyaku, meminta kebenaran. dia mengangguk. 

Ting...ops, sudu jatuh. kucapai sudu tersebut. "saya pergi basuh dulu ea."ujarku. dia mengangguk. pergi toilet, basuh, patah balik. "saya suapkan makcik la. boleh?" pintaku sekali lagi. Angguk. ku duduk disisinya, mula melakukan apa2 yang patut. dia diam dan hanya menjawab apabila mulutku terlebih ringan bertanyakan itu ini. dalam hati macam nak tanya tentang keluarganya. tapi takut dia tak selesa pulak. busybody la pulak makhluk ni.

tiba-tiba...

"mak, abah cakap hari ni dia tak dapat datang. dia datang esok." pergh. terkejut kowt masa tu. weh, makhluk ni, datang2 tak bagi salam. main terjah je. aku sembelih kang.
kuangkat kepala. dia memandangku sekilas sebelum meletakkan beg kertas yang dibawa ke dalam meja kecil yang disediakan. anak makcik ni kowt, fikirku. 

mereka berbual seketika. aku tak ambil pusing. oleh sebab makcik ni tak habis makan lagi, sebab tu la aku pon duduk kat situ jugak sementara tunggu dia. sambil tu, fikiran aku pon melayang entah kemana. teringat, kalau tengok tv, ada masa2 tertentu paderi2 kristian akan datang ke hospital dan penjara untuk memberi sedikit pengisian kepada penganut2 kristian. mengingatkan kepada mereka akan pengorbanan yang telah Jesus lakukan. menarik mereka kembali untuk taat kepada agama mereka. erm, orang Islam ada tak yang buat macam tu? mungkin ada, tapi bilangannya mungkin sedikit. 

dan itu semua hilang, digantikan dengan...
-balik nanti, tolong tengok2 kan adik2. belikan roti ke biskut untuk adik2.
-erm..jangan la harapkan alang je. along dengan angah kan ada.
-ye lah,mak pesan je. dengan diorg pon mak dah cakap. 
-erm..yalah..
-ada keluar dengan A ke? awak tu, jagalah sikit. tengah darah manis ni.
-ala, dah puas jaga dah. 4 tahun dengan dia. tau la nak jaga macam mana. selama ni pon alang yang jaga dia.

ku tundukkan kepala. seram sejuk tiba2. dan akhirnya, anak makcik tu pon balik...
ku sambung kembali tugasku menyuap makcik tersebut dan dia pon mula bercerita...
-itu anak makcik yang ketiga. anak makcik semuanya lelaki, xde pon perempuan. sorang pon tak kawen lagi, tapi, alang je yang dah bertunang. kuangguk kepala.diam.

habis makan. sambung balik bercerita. dan ingin saya memendekkan cerita disini ye..

mak cik itu sememangnya telah berkecil hati dengan si anak. dan dikatakan bahawa, sebelum ini, bakal menantu dia seringkali menghubunginya. tetapi semenjak si ibu dan si anak jarang bertegur sapa, si bakal menantu pon sudah kurang menghubungi si ibu. 
dan, akhirnya, aku meminta diri kerana waktu melawat telah tamat.

sambil berjalan, duduk dan masa baring pon, asyik terfikirkan sesuatu.

--> syurga di bawah tapak kaki ibu. apatah lagi anda seorang anak lelaki. seharusnya yang didahulukan adalah ibu anda. tentunya menjadi tanggungjawab si anak untuk menjaga ibu bapa yang sedang sakit. 

--> walaupun sudah bertunang, dan telah berkenalan selama 4 tahun, itu tak bermakna bahawa si tunang akan menjadi pasangan hidup. dan 'menjaga' bukannya suruh jaga makan minum hidup mati makhluk tu...
yang dimaksudkan 'menjaga' itu adalah menjaga hubungan yang terbina supaya tidak terpesong dari landasan dan dipengaruhi oleh nafsu semata-mata.

-->aku agak terkejut apabila si ibu memberitahu bahawa anaknya membayarkan zakat untuk tunangannya. bila ditanya kenapa, jawabnya sebab tunangnya adalah anak yatim. aku..owh macam tu pulak. aku tak tau pulak orang lain boleh bayarkan zakat untuk kita. ingatkan wali je...ye la, selama ni, aku macam tak kisah sangat bab2 zakat ni. dah tiba masa, aku hanya mengingatkan ayahku saja supaya tak terlewat bayar. ke mamat ni yang buat hukum sendiri?? apakah?? 

-->dan kini, aku rasa, aku lebih menghargai ibu bapaku dengan segala pengorbanan mereka. insya Allah.



wasalam.



Friday, December 17, 2010

joDoh

بسم الله الرحمن الحيم
Assalamualaikum wbt.
Alhamdulillah, selamat sampai kat Larkin petang semalam. nasib je tak hujan, kalau tak, memang kuyup la jawabnya. destinasi seterusnya, tentunya hospital sultanah aminah, (HSAJB). nak balik maa, naik dengan ibu saja.huhu..

kali ni nak post pasal jodoh. mengapakah? adalah...

Masa program bahasa, ALSP, ada buat macam motivational talk. ustaz tu ada cakap yang lebih kurang macam ni la maksudnya--> perempuan, jangan jual mahal sangat, nanti tak laku. tapi jangan gaya macam senang2 je nak serah diri kat lelaki sebab, menjatuhkan maruah je.lagipon, sekarang ni kan kaum adam lebih kecil bilangannya. alah, xingat pon sebenarnya dia cakap apa..hehe.

masa tu, tetiba je terfikir, kalau ikut ekonomi, bila barang sikit, tapi demand banyak. harga naik woo.
habis tu, kalau lelaki sikit, perempuan pulak sangat banyak, erk..apakah yang terjadi??  dah le tu, bukan perempuan yang akan mengayat lelaki, lelaki yang mengayat pmpn. padahal lelaki sikit nih.. adakah kaum adam memang dilahirkan majoritinya bermulut manis???
kisah yang lain pulak sebab sorang housemate ni dah bertunang. berapa umo? sebaya dengan hamba la, 19thn. dia ada cerita, member dia yang sorang ni, lelaki, ada orang masuk minang. kiranya macam kisah Saidatina Khadijah dengan Rasulullah saw, sebab perempuan yang pinang lelaki. katanya, lelaki ni, biasa2 je,  tak la warak gila2 ke zuhud ke. yang perempuannya pulak, pakai tudung labuh, then semua gambar yang ditunjukkan adalah gambar dia pakai baju kurung je semua. xde pon yang pakai seluar ke, blouse ke. pastu, lelaki ni cakap, dia tak layak untuk perempuan tu.
masa tu terfikir, kadang2 kita memang akan terfikir yang kita tak layak untuk seseorang yang kelihatan sempurna dimata kita, tapi kita cuma seorang hamba yang telah ditentukan pasangan kita oleh Allah swt. 
mungkin kita seolah2 tak layak untuk dia, tapi sebenarnya dia adalah yang terbaik yang telah ditetapkan untuk membimbing kita ke jalan-Nya. tak mustahilkan?? kita bukan sahaja perlu dibimbing, tetapi kita juga bertanggungjawab untuk membimbing.  

lelaki yang baik, adalah untuk perempuan yang baik. begitu juga sebaliknya. Ada sesetengah orang cakap, orang yang pernah berzina, pasangannya juga seorang penzina. tak semestinya. Allah Maha Adil. kalau penzina tu dah bertaubat, tak mustahil pasangannya adalah seseorang yang beriman, yang boleh membimbing dia tetap dilandasan yang benar.
susah juga bila kita hidup dalam masyarakat yang suka menghukum. bila perempuan pinang lelaki, cakap perigi cari timba. bila mengandung luar nikah, kena pandang serong. bukan la maksudnya teman tak kisah dengan org mengandung luar nikah ni. tapi, bila fikir balik, pandangan serong dari masyarakat juga menjadi sebab makhluk2 ni dok buang anak. kalau budak2 ada HIV pon kena pandang serong. walawei, budak tu kecik je pon. cmni r manusia..

owh,,ni nak kongsi sesuatu,,jumpa pon kat fb,,hehe.

wasalam.

Saturday, December 4, 2010

sOlat

بسم الله الرحمن الحيم
 
Assalamualaikum wbt. 
Alhamdulillah, tamat sudah exam final untuk semester yang pertama ni.
Entri kali ini berkenaan dengan solat. tapi, bukan nak cerita pasal bagaimanakah solat disyariatkan kepada manusia. tapi serba sedikit yang berkaitan dengan solat. jadinya, yg bukan main point tu, akan disentuh sipi2  je la. tak banyak. yang banyak, itulah sebenarnya yg nak dikisahkan.


Tiang agama.

Insya Allah, rasanya ramai yang tau bahawa solat tu adalah tiang agama.
"Dan dirikanlah oleh kamu akan sembahyang dan tunaikanlah zakat dan apa jua yang kamu dahulukan dari kebaikan untuk diri kamu, tentulah kamu akan mendapat balasan pahalanya di sisi Allah. Sesungguhnya Allah sentiasa Melihat segala yang kamu kerjakan."

Al-Baqarah, 110.

" Solat itu tiang agama, sesiapa mendirikan solat maka dia telah mendirikan agama dan sesiapa meninggalkan solat dia telah meruntuhkan agama."
(Hadis riwayat Baihaqi dari Ibnu Umar)



kenapa tiang agama? hah, baca kat sini.

habis tu, kalau solat tu jadi tiang, apa pulak asas kepada agama?
asas agama Islam adalah akidah. sebab tu, masa Rasulullah saw baru dilantik menjadi rasul, perkara yang ditekankan adalah akidah, bukannya solat. asasnya adalah akidah, tiangnya adalah solat.masa tu, solat pon belum disyariatkan lagi kepada kita, umat Nabi Muhammad saw.


Berat.

kenapa ada sesetengah orang mengatakan bahawa solat ni berat? mengapakah?

 Jadikanlah sabar dan solat itu sebagai penolongmu. Sesungguhnya solat itu berat kecuali bagi
orang-orang yang khusyuk.


Al-Baqarah: Ayat 45

sekali pandang, solat nampak simple je. tak makan masa yang lama, sekejap je. tak payah keluar duit. pernah ke pergi mana2 masjid ke surau ke, kena charge 30sen? owh, bagitau sikit kalau ada, nak tau jugak nama2 tempat yang jadi perintis untuk charge orang sebab bersolat.

tapi, yang nampak simple ni la orang selalu tinggal-tinggalkan, pandang remeh je. tau solat tu wajib, buat dapat pahala, tinggal dapat dosa. tau yang membezakan antara orang kafir dan orang Islam itu adalah solat. tau solat adalah amalan pertama yg akan dihisab, akan ditanya, tapi, tinggal jugak!!
bila solat pon xlepas, apatah lagi amalan2 yang lain.

orang yang rasa berat, antara sebabnya ialah tak khusyuk. rasa terbeban nak tunaikan solat, sayang nak tinggalkan kerja.padahal solat tu, tak sampai sejam pon. Wargh, masa nak solat, masa tu jugak la ngantuk, penat. Semuanya keluar. Cuba suruh jadi burung hantu, menghadap facebook. 10jam pon sanggup kuredahi. camni r manusia.

Pakaian ketika solat.

owh, ni macam nak panjang sikit. pakaian kita masa nak solat, kena suci la semestinya. wangi2 pon xpe, bau Daia ke Trojan ke lantak la. tapi, kalau kita nampak pakaian orang lain kotor, tak semestinya tak suci. cewah, ibarat suci dalam debu la. nampak je kotoq, tapi boleh dipakai untuk bersolat.

contohnya, tanah. tanah tu, dah memang warnanya begitu, gelap. tak bermakna ia najis. kesian tanah, tak pasal2 je kena cop jadi najis time orang nak solat.
erk, selalunya muslim2 ni akan bawa kain pelekat kan kalau keluar. senang nanti nak solat kat mana2 pon. buat muslimah pula, elok kalau dibawa telekung bersama. tapi, kalau tak bawa, insya Allah, dah tersedia disurau2 mahupun masjid2. TETAPI, kepada anda2 diluar sana jangan la memandang pelik+ serong kepada sesiapa yang solat dengan memakai baju kurung ke jubah dan sewaktu dengannya.

aish, antara syarat nak solat, apakah?
tutup auratkan. pakai la apa pon, asalkan TUTUP AURAT MENGIKUT HUKUM SYARAK.
apabila solat tanpa menggunakan telekung, kena pastikan bahawa pakaian yang dipakai menutup aurat mengikut hukum syarak. longgar, tak jarang atau nipis. sebab, ada jugak yang menganggap bahawa pakai tudung, baju lengan panjang tapi ketat-->sudah menutup aurat.

tak usah bersusah payah untuk membalut tubuh anda. hanya perlu menutup sahaja dengan kain yang BERKUALITI dari segi agama.



tak bermakna anda berbaju kurung dan bertudung bermakna anda sudah menutupi aurat. Sudah ke arah itu, tetapi masih belum sempurna. mungkin tudung yang dipakai berkain nipis atau jarang sehingga menampakkan leher. mungkin juga stokin yang dipakai nipis hingga menampakkan tapak kaki. atau, mungkin juga pergelangan tangan anda terdedah. renungkan kembali. sudah sempurnakah pemakaian anda? atau seeloknya sebelum bersolat, tanya dahulu kepada sesiapa yang arif tentang agama, tentang solat. mereka ada untuk memberi teguran kepada kita.






pelik sebenarnya bila orang cakap, bila nak solat kena pakai telekung. haila~ mazhab mana ajar.
nak solat, kena tutup aurat. nak keluar rumah pon kena tutup aurat. habis tu, kalau nak solat, wajib pakai telekung, kalau keluar rumah pon kena pakai telekung la, sebab nak tutup aurat.

Masa.

ada segelintir manusia yang suka melambat-lambatkan solat, termasuklah saya. saya tak nafikan. tapi, itu dulu la, sebelum PLKN. lepas PLKN, alhamdulillah, saya solat diawal waktu. insya Allah, berterusan la sehingga kini. kenapa PLKN? sebab masa kat sana la baru sedar, siapa lagi nak pertahankan ad-din ini kalau bukan orang Islam sendiri. ada ke orang Kristian back up agama Islam??maybe ada kot, tak tau la. lagipon, masa PLKN la, jumpa makhluk2 yang meninggalkan solat itu sewenang-wenangnya. dah la baru habis sekolah, nasib je tak kena culture shock. kalau tak, tak wujudnya entri ni kat blog ini.

bab menunaikan solat pada awal waktu, kita tak boleh nak jangka. sebab, kadang2 kita ada tugasan yang perlu diselesaikan. contohnya ada kelas dari pukul 12 tgh sampai pukul 2. jadi, kena la solat lepas habis kelas.

tapi, kalau hamba, pantang  betul kalau dah kejut orang tido, xreti-reti nak bangun. lagi2 waktu subuh. kalau malam sebelum tu tido lambat sebab syadid belajaq takpa, boleh consider lagi. tapi, kalau jd burung hantu menghadap fb, novel  ke movie ke. wargh, memang dalam hati ni, membara  je. hamba pon pernah jugak menghadap novel sampai 3-4 pg. tapi, tengok masa, tengok keadaan la. kalau esok keje ke ada kelas ke, memang nak penampar namanya. kalau cuti + 'cuti ' , lantak la nak bangun pukul berapa pon, tak nak bangun terus pon takpa. memang hamba tak marah. setiap orang ada tahap kesabaran masing naa~

bab melambat-lambatkan solat, mesti ada sesetengahnya dah tau pasal tol2 kat langit tu. boleh baca kat sini.

okey la. penat kowt. dok depan lappy ni lelama.sakit mata.
hopefully, ada la walau sedikit yang terkesan dihati. lagi2 bab pakaian ngan masa tu.
sama2 kita saling mengingatkan dan menegur. insya Allah.

semoga solat2 kita diterima Allah swt.
wasalam.














Friday, November 26, 2010

USD-->$

بسم الله الرحمن الحيم
 
apakah yang akan terjadi apabila
mata wang 
USD 
sudah tak digunakan lagi
sebagai mata wang utama??

apakah??

apabila Rusia dan China mengambil keputusan 
untuk gunakan 
mata wang sendiri.

KITA
di 
MALAYSIA??
 bagaimanakah??


bilakah penggunaan dinar dan dirham 
akan dipraktikkan??

bilakah??
dan siapakah yang menerajui KITA??

Tuesday, November 23, 2010

::haTi::

بسم الله الرحمن الحيم
 
Assalamualaikum wbt..
Alhamdulillah. hari ni, hari first exam. paper arab 2. kena wat esei, 350 pth perkataan. haila~
memang rekod dalam hidupku la, wat karangan arab 350 tanpa tengok kamus!!
haha..tapi, maknanya, memang hampa la karangan tersebut. entah kenapa lagu satu cinta dan kuyakin berlaku menjadi pilihanku sejak akhir2 ni..

isnin-->bufday fienaz.. selasa--> bufday yaya..

alhamdulillah,,selamat sudah buat sedikit kejutan buat sahabat2 ku..lawak pulak bila ingat balik. dah la tak rancang papepon..

tapi, bukan itu yang nak dikisahkan..yang ingin dikisahkan ialah...

habis exam, solat asar kat masjid nilai, pastu makan kat uia.

masa makan, seorang sahabat berkata, masa kat uni la kita banyak dugaan.
sebab masa ni, kita dah tak terikat dengan peraturan sekolah, 
kena pandai2 bawak diri, jaga diri memasing,
bila yang putih kita pilih, insya Allah, baiklah kesannya.
macam tu jugak sebaliknya.


yup, betul, setuju sangat2.
masa ni lah banyak gangguan.
luar dan dalam.
mental dan fizikal.
dan hati juga...

susahnya nak jaga hati,
hati sendiri, orang lain juga.
nak bersihkan hati yang makin kotor..
terasa sangat,,
bila ketenangan yang selama ni menemani,
hilang entah kemana..
bila kusedar,
ia dah hilang,
sikit demi sedikit.

aku makin jauh dari Dia rupanya,
aku yang menjauh,
bukan Dia.
 
sebab aku tak menjaga hatiku 
sebaiknya...
 
bantulah aku Ya Allah..




Sunday, November 14, 2010

UPSR disekolah..

بسم الله الرحمن الحيم
 
Assalamualaikum wbt.
Alhamdulillah. selamat sudah majlis kenduri kesyukuran untuk adik bongsu teman yang beroleh 5A dalam UPSR. ngelat la dia, dapat banyak duit. huhu..
 

ehem,,ehem,,nak cerita masa hari amik result hari tu. teman ikut la inche ibu pergi sekolah adik teman tu, merangkap sekolah rendah kami adik-beradik. 

sampai sekolah, dah ramai jugak parents dok menunggu masa nak diumumkan result tu. teman pulak, datang bukan sebab nak tengok adik. datang tu, sebabnya, yang itu, adik yang bongsu. dah habis sekolah rendah. mestilah lepas2 ni macam susah nak turun sekolah untuk menjenguk cikgu2. kesimpulannya, pergi sebab nak jumpa cikgu2 sekolah dulu. lama kowt, tak jumpa.huhu..

pergi bilik guru, jumpa la mana2 cikgu yang ada, sebab lebih ramai cikgu2 yang dah turun ke dewan. result tu, diumumkan lepas waktu rehat (kot). lepas tu, turun la pergi dewan jugak. masa dah sampai dewan, memang perasan la, semua budak2 ni tengok2 jerk..segan den. tapi, buat tak tau la.

dah umum result, teman pon jumpa la sorang cikgu yang agak meriah sikit orangnya.hehe. dah salam, peluk cium semua, tiba2 dia suruh teman pandang depan--> masa tu, kat depan dewan kowt!! depan semua kanak2 nih!! 

ha murid2, kenal tak kakak siapa ni?

kakak Bazil!! (adikku ketua pengawas sekolah tu)
 
dan beberapa dialog lagi....
alahai cikgu, saja je kowt, nak bagi semangat kat adik-adikku itu untuk belajar. poyo giler bila teman jadi contoh pada mereka itu. huhu. ye la, bila kita dari sekolah yang sama, tak mustahil nak capai kejayaan macam senior2 kita yang terdahulu. budak2 ni, bila cakap belajar kat uni je,,oooOOoooo....( macam teruja giler kowt)

tapi, bukannya tau pon usim tu apa...haila
cdey saya.

balik rumah, bukak fb. dah ada la pulak budak2 ni yang add teman. dengan cikgu2 sekali ada.haha
ramai kowt!!! haila awak2 ni...macam2 daa~

papepon,,tuntutlah ilmu walau dimana jua, betulkan niat dan ikhlas kerana Allah. bukan untuk masa depan saja, tapi untuk agama kita juga. insya Allah.

Tuesday, November 9, 2010

jaLan

بسم الله الرحمن الحيم
 
 
 





 hidup kita tidak sunyi dari ujian

nikmat dan dugaan
kedua-duanya ujian buat kita





walaupun jalan yang dipilih memeritkan
mungkin juga memudahkan

pasti ada hikmahnya

buat hamba yang berfikir

dan ingin memikirkannya

 


bila kita terpaksa memilih
antara dua persimpangan,


yang manakah menjadi pilihan???







 
 
yang membawa kepada
jalan yang lurus

atau

sebaliknya.
 
Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,
 
Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam,
 
Yang Maha Pengasih, Yang Maha Penyayang,
 
Pemilik hari pembalasan,
 
Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan
hanya kepada Engkaulah kami memohon perlindungan,
 
Tunjukilah kami jalan yang lurus,
 
iaitu jalan orang-orang yang Engkau beri nikmat kepadanya,
dan bukan jalan mereka yang sesat.


Sunday, November 7, 2010

sekadarnya

بسم الله الرحمن الحيم

Assalamualaikum wbt.
Huu~ alhamdulillah, dah sihat!! walaupun tak sihat sepenuhnya, okey lah kalau nak dibandingkan sebelum ni. ngee~ sekarang tinggal selesema saja. hehe..

owh, camtu lah manusia, nikmat yang seringkali dilupakan, nikmat sihat dan masa lapang. nama je balik rumah seminggu awal, seminggu jugak la teman syahid, tersadai atas katil. huu~

macam2 yang berlaku sepanjang demam2 nih. dengan mak teman sibuk dok tengok Negeri Sembilan vs Kelantan. huhu,,inche ayah yang selama ni tak pernah2 nak tengok bola pon, terikut-ikut sekali tengok bola tu. haila~ macam2..
dapat assignment titas disaat akhir, tapi bukan hamba yang buat pon. huuu~ kredit la buat mereka yang dah menyumbang tu..alhamdulillah dan tahniah.

menilai di e-nilai dengan takde perasaan, memandang ehadir yang ada 4 row merah, sampai sesak nafas ni dibuat oleh selesema. 

masa depan adalah sesuatu yang kita tak boleh nak duga,
tapi kita boleh usahakan yang terbaik untuknya,

walaupun dah ada ketentuan takdir, 

tapi kita tetap ada pilihan untuk dipilih.

walau sesusah mana pon jalan yang kita tempuh,

walau sesusah mana pon dugaan yang kita terima,

ia tetap ujian yang terbaik dari Allah untuk kita.

walaupun kadang2 kita rasa orang lain dapat yg lagi bagus dari kita,
tapi, 

setiap orang ada bahagian masing2,

cukuplah dengan apa yang kita dapat.

ingatlah, pintu ketamakan itu pintu bagi kemasukan syaitan dalam hati.








Tuesday, October 26, 2010

armageddOn

بسم الله الرحمن الحيم
 
Assalamualaikum wbt.
Alhamdulillah, walaupun banyak hal yang berlaku dalam hidupku kebelakangan ini, tapi masih diberi kesempatan untuk menghadapinya dengan baik. 

Malam Jumaat lepas ada 1 program kat kampus. berkisar tentang Armageddon. tak tahu la nak cakap sama ada pengisiannya bertepatan dengan tajuk atau tidak. tapi kalau bertanya pada diri ini, tentunya akan dijawab tidak. mungkin tajuk lain lebih bersesuai untuk isi tersebut. 

kalau cari dalam kamus, Armageddon tu boleh dimaksudkan dengan pertempuran atau peperangan penamat. yang terakhir. penutup mungkin. Apabila kita bercerita tentang dajjal, imam mahdi, ya'juj wa ma'juj dan nabi Isa alaihisalam, mungkin itu adalah sebahagian kepada tanda2 kiamat, mungkin juga perintis kepada peristiwa Armageddon itu sendiri.

Apa yang saya faham berkenaan Armageddon adalah sebelum berlakunya kiamat, akan berlaku 2 peperangan besar. Dimana peperangan pertama melibatkan umat Islam bersama-sama orang2 Kristian bergabung untuk menghapuskan kaum yahudi. Dalam peperangan ini, senjata nuklear akan digunakan dan akan berlaku kebinasaan yang besar kepada bumi kita.
Untuk peperangan yang kedua pula, umat Islam akan menentang orang2 Kristian. ketika perang inilah kita hanya menggunakan pedang, tombak dan lain2. ini disebabkan pada masa ini, teknologi tidak lagi berfungsi. mungkin disebabkan perang nuklear tadi atau berlaku gangguan pada graviti bumi yang menyebabkan teknologi tidak mampu berfungsi dengan baik. 

Bila bercerita tentang 21 Disember 2012, pasti teringat pada kaum maya, dan filem 2012. perlu ke percaya pada pihak barat yang beria-ia mengembar-gemburkan cerita2 sedemikian? perlu diingatkan, hari kiamat itu adalah pasti, tapi tiada siapa pun yang tahu bilakah ia akan terjadi kecuali Allah swt. Ada sumber yang mengatakan bahawa tarikh itu adalah permulaan kepada kesengsaraan. kesengsaraan yang bagaimana?? owh, no komen. 

tiba2 je terfikir, sejak dulu lagi, orang barat sudah meramalkan macam2. contohnya peristiwa 11 september 2001. tapi, itu cuma ramalan. bukannya kenyataan. tapi, bila tiba tarikh yang diramalkan, terjadi peristiwa yang telah diramalkan itu. suatu kebetulankah?? pasti ramai yang telah mengetahui bahawa semua itu telah dirancang awal2 lagi.

tapi, terfikirkah kita, bahawa pihak barat seolah-olah sangat taksub kepada nombor??

mungkinkah mereka juga sudah merancang sesuatu untuk tarikh 21 disember 2012 nanti sebagai bukti bahawa ramalan2 mereka adalah benar belaka?

wallahualam.

pesanan saya...
apabila kita hendak mengetahui tentang sesuatu, jangan hanya bergantung kepada 1 sumber sahaja. perlu juga merujuk pada sumber2 yang lain. sekarang ni, lebih banyak tokok tambah dan pendapat sendiri berbanding fakta. walaupun sumber tersebut adalah dari sebuah buku, pasti ia juga terkandung pendapat dari penulis. lebih banyak sumber, lebih mudah membuat perbandingan cerita mana yang boleh dipercayai atau sebaliknya.
kesimpulannya, jangan percaya bulat2 pada 1 sumber sahaja.

wasalam.

Thursday, October 14, 2010

seBiru hAri iNi..

بسم الله الرحمن الحيم

Sebiru hari ini, birunya bagai langit terang benderang
Sebiru hari kita, bersama di sini

Seindah hari ini, indahnya bak permadani taman surga
Seindah hati kita, walau kita kan terpisah


korus:
Bukankah hati kita telah lama menyatu
Dalam tali kisah persahabatan ilahi
Pegang erat tangan kita terakhir kalinya
Hapus air mata meski kita kan terpisah
Selamat jalan teman
Tetaplah berjuang
Semoga kita bertemu kembali
Kenang masa indah kita
Sebiru hari ini


Seindah hari ini, indahnya bak permadani taman surga
Seindah hati kita, walau kita kan terpisah


p/s: okeh,,walaupun lagu ni dah agak lama (kot). tapi aku suka jugak!!

Saturday, October 9, 2010

a dan i

بسم الله الرحمن الحيم


hari ni makan nasi ayam madu tanpa perasa...

 dari mata turun ke hati...

sakit di mata...

sakit juga dihati....

Friday, October 8, 2010

kenapa berUbah?

بسم الله الرحمن الحيم
Assalamualaikum wbt.
ehem..ehem..lama xupdate heh. nak lepaskan sesuatu yang sering buat aku terfikir, kadang-kadang sampai merungut dekat member2.hehe,,kasihan mereka...

kisahnya,,,bila uni hamba ni macam tak melambangkan namanya. masa dah habis UPSR dulu, bila nak masuk sekolah agama, ada yang kena amik exam dulu. baru diterima masuk. tapi, sekolah hamba dulu, tak di praktikkan pon cara sebegitu. maksudnya, dapat tawaran, pastu, pilih la, kalau nak masuk, pergi la daftar. kalau tak nak, tak payah datang. tapi, sahabat2 lain masih lagi menjalani exam untuk kemasukkan ke sekolah agama.

sekarang, bila nak masuk usim, asalkan ada basic arab, lepas syarat, pastinya ada tempat untuk pelajar2 lepasan sekolah agama. insya Allah. sebabnya, ada je member2 yang tak mohon langsung usim, tapi dapat tawaran untuk ke uni ini. nak tak nak, masuk je la.

tak kurang juga sebahagian pelajar yang masuk hanya disebabkan course yang dikehendaki tu, takde kat uni lain, tapi kat usim ada. tu sebab la masuk usim.

dan akhirnya, bila takde langsung tapisan untuk masuk ke uni ini, macam2 ragam manusia yang ada. yang sedikit menyimpang pon ada. tulis disini tentunya disebabkan kaum hawa yang membawa perubahan sangat besar pada uni ni.

ada sorang senior ni, merangkap mpp, dia cakap usim dulu dengan sekarang, lain sangat2.
kalau dulu, bila muslimat berjalan, bertembung dengan muslim, terus patah balik. 
bila bergurau senda sesama sendiri, terus senyap.
sekarang...
bertentangan sungguh. bukan muslimat yang malu, tapi muslim pulak yang malu.
sungguh, kita dah akhir zaman.

~malu itu sebahagian dari iman~

muslimat sekarang, terlebih berani laa~

kadang kala tu, hamba yang perempuan ni pon malu sendiri. 
haish,,sekasar-kasar hamba pon, hamba tau la jugak segan-menyegan nih.
~fitnah terbesar bagi seorang lelaki adalah perempuan~

bila ikhtilat tak dijaga, apa akan jadi??
macam mana nak jaga biah solehah tu kalau yang terkandung dalam biah itu sebaliknya??
berilmu tanpa amal, apa akan jadi??
apa akan jadi bila pemimpin yang diharapkan mula tersasar??

tujuan usim dibina supaya pelajar2 lepasan sekolah agama boleh sambung belajar dalam bidang yang mereka nak. tak de la orang fikir, owh, budak sk agama, jadi ustaz, ustazah je la. 

tapi, bila dah wujud selama 10 tahun ni, adakah niat itu telah berubah??
seiring peredaran waktu, nak naikkan nama uni. sehinggakan mula mementingkan kejayaan dan pencapaian. bukannya kualiti spiritual yang seharusnya ditingkatkan.

tak cantik la bila dah macam tu. 

~kadang-kadang rasa macam belajar kat uni biasa je.


Sunday, October 3, 2010

: :jaUh: :

بسم الله الرحمن الحيم

Assalamualaikum wbt.
Alhamdulillah, masih bernafas lagi. rohku masih dibenarkan bersatu dengan jasadku lagi. 

bila kita belajar sesuatu, makin banyak yang kita dapat.
barulah kita sedar yang banyak lagi kita tak tahu.
tapi,
bila kita dah ada banyak ilmu,
tapi tak disertai dengan penghayatan,
mesti kita tak amalkan ilmu tersebut.
apabila kita ada ilmu tapi mengamalkannya,
bermakna,
kita makin jauh dari Dia.

apabila kita berjaya,
walaupun kita masih melakukan maksiat,
masih melakukan larangan-Nya,
bermakna,
Dia memberikan kita nikmat,
supaya kita makin sesat, 
sebab hati kita telah kotor dan gelap.

wasalam

p/s: owh, hari ni (3/10), birthday sahabatku. ASMA' BINTI OTHMAN JALALUDDIN aka ABOJ.
happy birthday ye asma'!!

Sunday, September 26, 2010

operator lelaki..

بسم الله الرحمن الحيم
Assalamualaikum wbt. Alhamdulillah, masih diberi peluang untuk bernafas di alam fana nih. bila baca post seorang sahabat yang terlibat dalam kemalangan, mengingatkan aku tentang kematian yang boleh jemput kita pada bila-bila masa. entahkan sempat atau tak untuk bertaubat sebelum aku pergi nanti...
okek,, mukadimah yg macam tak sesuai dengan topik sebenar..tapi,,tak pe la, sebagai peringatan pada kita.
hari ni, seorang housemate ni baru beli no hp baru. x-pax. dia nak aktifkan gprs, tp xble. yg hamba ni, nak menolong, last2, hp hamba juge yg diaktifkan gprs tuh. terbalik pulak. patutnya dia yg dok bercakap ngan operator tuh. ni, hamba pulak.
bercakap pasal operator telefon ni, haish. memang sangat tak best bagi pihak ana le. sebabnya, setiap kali call, tak kisah la pasal hp ke pasal bank ke, mesti lelaki yg jawab. bak kata Ihan, nasib hamba ni malang sebab kena berbicara dengan mereka. 
cuma sekali je perempuan yg layan. tu yg sedih tu. walaupon tak nampak muka, tapi, entah kenapa,,
malu jugak. muka terasa berbahang jerk.sebab  tu kena cakap dalam bilik je, tak nak orang lain tengok.huu~
tapi suara,,kena control selamba. cccceeeettttt,,takkan nak dyorg tau hamba tengah segan berkata-kata.
tapi hari ni, rasanya makhluk sebelah sana tau hamba tengah gelabah, boleh pulak dia gelakkan orang. hampeh,,ingat aku tak tau!!kalau kita senyum sambil bercakap, suara kitakan akan berubah sikit. lorh,,malu den. 

kesimpulannya, operator2 diluar sana, jangan la gelakkan orang, buat tak tau sudah...







Thursday, September 23, 2010

rindu...

بسم الله الرحمن الحيم
 
kalau rindu, 
pandanglah ke bulan...

Friday, September 17, 2010

kenapa SAtu?


بسم الله الرحمن الحيم

Tuhan memberikan kita 2 kaki untuk kita berjalan,
2 tangan untuk kita memegang,
2 mata untuk melihat,
2 telinga untuk mendengar,
tetapi,
mengapa Dia hanya menganugerahkan
1 hati pada kita?

Wednesday, September 15, 2010

raya..

 
بسم الله الرحمن الحيم
 
Assalamualaikum wbt. hehe,,nak letak gambar raya disini. tapi tak ble letak banyak2. sebab malas nak edit lebih2.pemalas punya orang nih!!!  mula dari belakang ek..
 
 ni, adikku yg ke-4. kat rumah mak andakku. yang kelakarnya, masa dia tgh syok posing kat tepi kereta abg sedara kitaorg ni,
alih2 je kereta ni berbunyi ea. ingatkan dah kene panggil tuan punya kereta. tiba2 je ada suara keluar bagi warning. haih, memang dia kena gelak la ngan kitaorg. 
yang aku, mula2 ingatkan kete wira, tapi diubah jd nmpk sporty sket. pusing2. tak jumpa pon
-proton wira-
tiba2 je ayah cakap-->kete ni la org selalu guna dlm filem2.
masa tu terbayang cerita-->tokyo drift..
pergh,,boleh la balik n9 dengan abg razaini..
haha ;>






ni,,erm,,owh,,yg kat tgh tu along. tepinya  angah dan aku.
teruk betul adik2 ku tu. sibuk nak duduk juge.










ni, sebelum gerak g beraya. ibu dah bising2 sebab aku sibuk no
nak amik gambar..huhu


hehe,,masih lagi dapat duit raya....
wasalam.

Monday, September 13, 2010

petunjuk

بسم الله الرحمن الحيم

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah, dah selamat berpuasa, selamat beraya selamat juga pulang ke rumah.

beberapa jam sebelum menyambut 1 syawal, seorang sahabat plkn menghantar mesej pada teman. biasalah, dah nak raya, keluar segala ucapan yg nak diucapkan.

tiba2 je dia tanya, kalau cakap pasal kebaikan orang, tu pon dah dikira mengumpat, kalau cakap pasal keburukkan orang?
 mana lagi baik, pakai tudung pendek sebab Allah atau pakai tudung labuh sebab organisasi?

walawei, bagiku soalan tepu time2 gitu, lemah den.

masa tu terdetik jugak, tiba2 je tanya, sebelum2 ni takde pulak. ada problem ape minah sowang nih.
then, jawab la, kalau ckp yang baik2 mengumpat, yg buruk2 bukan setakat mengumpat, tu siap dengan kutuk2 lagi ada la.

last2, aku juge kena marah. sempat lagi nak main2 kan org.

tapi, soalan kedua, kucuma jawab bergantung pada diri sendiri. ada je ayat Quran yg maksudnya, apa2 yg kita buat, depends pada niat kita. kalau niat kita kerana Allah, insya Allah, dapat pahala, kerja yg kita buat tu pon dikira sebagai ibadah. kalau kita buat sebab nak dapat duit ke, sebab orang lain ke, harta ke, kita dapat jugak apa yg kita nak, insya Allah. tapi kerja tu tak termasuk dalam ibadah la. cuma rutin harian biasa je.

tapi, kalau pakai tudung biasa, okey je, selagi menutup aurat. ada je yg pakai tudung labuh sebab nak nampak baik atau mana2 sebab yg berkaitan la.

orang selalu cakap, kalau bab tudung, nak tunggu dapat seru dulu. hampeh sungguh. seruan suruh pakai pakaian yg menutup aurat tu dah lama dah. cuma dapat hidayah atau tak je.
tapi, hidayah tu, bukannya tak boleh dicari, kita yg kena berusaha cari hidayah, dapat atau tak, tu hak Dia, nak bagi tau tak.

macam aku dulu, start pakai tudung masa darjah 5. budak2 semua cakap, lambatnya, aku pakai tudung. diaorg semua dari darjah 1 lagi dah pakai tudung. masa darjah 5 tu pon, aku pakai sebab ikut2 orang je, sebab makcik aku pakai tudung. tapi, alhamdulillah, Allah bagi hidayah padaku untuk terus tutup apa yg perlu ditutup. mungkin, masa kita cuma nak ikut2 orang tu, just nak cuba2 sekalipon, kalau Allah nak bagi kita petunjuk, nak bagi kita cahaya, boleh je sebenarnya. sebab tu semua hak Dia. kita bukannya siapa2 yg nak persoalkan bila kita nak dapat hidayah tu.

pendek atau labuhnya tudung bukan ukuran pada iman dan takwa kita. kadang2 persekitaran yang mempengaruhi pemakaian kita.

bab fesyen2,, buat apa yang hang pa nak buat, asalkan tutup aurat. kalau dah teringin kebeno nak pakai selendang tu, carilah yg tebal+panjang+lebar. aku tengok, ada je orang arab pakai yang tak nampak bayang pon, sweet je tengok. sejuk mataku ni. kat malaysia, rasa macam nak lap tingkap je. berpakaian, tapi bertelanjang. terlalu mudah ikut budaya barat.

pastu, mungkin, disebabkan member ku nih belajarnya di terengganu, yang majoritinya kelantan+terengganu, so, mereka2 tak ble terima bila memberku ni pakai tudung biasa je. lagi pon, dia ni jenis selamba, jadinya ikhtilat itu pon selamba je. kalau macam kat usim tu, ada yg jaga, ada yg tak. maksudnya, pandai2 la jaga diri, pilih kawan, yg baik jadikan teladan, yg buruk jadikan sempadan.

kesimpulannya, keputusan ada ditangan anda. tepuk dada, tanya iman.

wasalam.