Thursday, September 8, 2011

BAPA (angkat vs kandung)

بسم الله الرحمن الرحيم
 
"... Allah tidak menjadikan anak angkatmu sebagai anak kandungmu.
Yang demikian hanyalah perkataan dimulutmu saja..."
 
"Panggillah mereka (anak angkat) dengan memakai nama bapa-bapa mereka.itulah yang
adil disisi Allah swt..."
(Al-Ahzab, 4-5)

 Assalamualaikum wbt.

Perkara ni, dah lama saya perhatikan dan dengarkan saja. Tapi baru sekarang ni terdetik nak tulis berkenaan hal ni. Mungkin sebab ianya berkenaan dengan hukum-hakam Islam yang semakin dipandang enteng saja.

Saya bukanlah orang yang terbaik untuk bercakap tentang hukum sebab saya manusia biasa yang masih belajar. Tapi, disebabkan saya ada seciput ilmu yang berkaitan dengannya, teringin la jugak nak berkongsi. Sebagai pengajaran, ilmu dan peringatan bersama.

Ada apa dengan ayat  4 dan 5 surah Al-Ahzab kat atas ni??
 
Ayat ni diturunkan apabila Zaid bin Harithah, anak angkat Nabi Muhammad saw dipanggil dengan nama Zaid bin Muhammad. Hinggalah diturunkan ayat ini yang menyuruh supaya anak2 angkat dibin atau dibintikan dengan bapa kandung mereka. (selebihnya boleh cari sendiri ye)

Cuba bayangkan kalau anak2 angkat kat dunia ni dinamakan dengan nama bapa angkat mereka...
Serabut tak susur galur keturunan family tu?? Bila fikir pon dah kusut, nak bayangkan, lagilah keliru.

Tapikan, sekarang ni, makin ramai pulak yang dok letak nama bapa angkat berbanding nama bapa sendiri.
Kenapa ye??
Sebab nak menghargai jasa dia yang menjaga dan membesarkan kita?
Yup, memang kita kena hargai+balas jasa dia, tapi bukanlah sampai mengabaikan hukum agama. Banyak lagi cara untuk membalasnya kan...

p/s: take note ye ('-')Y


 
 


2 sebut-sebut:

ctk said...

ct xder bapa angkat...abg angkat ramai...haha..pepOwn..yang adew bapa angkat tu jangan lah sampai lupe bapa sendiri :)

azni_1405 said...

>>ctk

trend ea skunk ni berangkat2...haha
tapi, papepon, take care yep. smoga kita terpelihara dalam jagaanNya..