Tuesday, May 18, 2010

kAhwIn...

dengan nama Allah yang Maha Pengasih
lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum.pe kabar ye semua??harap2 semuanya dalam keadaan sihat dibawah lembayung kasihNya. kali ni just nak kongsi pasal kahwin. kenapa pasal ni??ada lar...tapi yang penting bukan teman nak kahwin lar...bukan sekarang keyh..bukannya tetiba je nak cakap pasal ni,,tapi diatas beberapa sebab...

1. hari tu tertengok rancangan 'cari menantu'.

2. my bro nak tunang beb. belum nikah lagi..tunggu.. kata dia.

3. tadi ada budak kecik datang umah semata-mata nak anta kad jemputan kahwin.

okeh,,kahwin,,

Sabda Rasulullah SAW:
"Perkahwinan itu sunnahku.Sesiapa yg menolak sunnahku, maka dia bukan dari kalanganku"
(Riwayat Bukhari)

"Mahukah aku beritahu dari hal sebaik-baik barang yang perlu disimpan oleh seorang lelaki? Iaitu isteri yang solehah. Jika suami melihat kepadanya dia(suami) akan gembira, jika suami menyuruh sesuatu, dia(isteri) akan taati dan jika suami tiada dirumah, dia(isteri) akan menjaga harta suaminya dan memelihara kehormatan dirinya.
(Riwayat Ibnu Majah)
Firman Allah s.w.t:
"Di antara tanda-tanda kebesaran-Nya ialah menjadikan untukmu pasangan dari jenis kamu sendiri untuk kamu tinggal tenteram(Sakinah) disampingnya dan dijadikan di antara kamu kasih sayang dan belas kasihan. Semuanya itu menjadi tanda-tanda bagi orang yang berfikir"
(Ar-rum : 21)

"Dan kahwinilah orang2 bersendirian diantara kamu, dan orang2 yang layak (berkahwin) dari hamba2 sahayamu yang lelaki dan hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memampukan mereka dengan kurniaan-Nya. dan Allah Maha Luas(pemberiannya) lagi Maha Mengetahui."
(An-Nur : 32)
kat atas ni, ada 4 dalil. 2 dari Al-Quran dan 2 adalah hadis. Ini, baru sikit je dalil pasal perkahwinan. Banyak lagi dalil yg kita boleh dapat dari sumber utama kita, Al-Quran dan As-sunnah.

boleh dikatakan musim cuti sekolah, sinonim sangat dengan musim orang kahwin nikan.bagus la tu, benda baik ni, tak baik ditangguh-tangguhkan. lagipun, kita boleh elakkan perlakuan2 yg ditegah agama..ye tak??



tapi,,kadang2 perkara2 yang baik2 nih, boleh terhalang gara2 sikap manusia itu sendiri. contohnya, berkaitan dengan mahar. ingat tak???
"Sebaik-baik wanita adalah yang rendah maharnya, cepat kehamilannya dan ..."
tadaa..tak ingat lagi satu..apa yerk???kalau tau,,kongsi2 la..haha..hancus sungguh teman nih..

okeh,,cuba fikir2 sejenak,,kalau pihak perempuan letak 1 jumlah, yg agak besar, mesti akan menyebabkan pihak lelaki menangguhkan dulu pernikahan tersebut.Kenapa?? sebab dia kena sediakan hantaran yg pihak perempuan minta. ditambah lagi dengan mas kahwin yang wajib dibayar oleh pihak lelaki kepada pihak perempuan, yg telah ditetapkan oleh Jabatan Agama Islam Negeri.

Hoho,,bila masalah tak seberapa ni yang berlaku, akan menyebabkan pasangan2 yg hangit berchenta melambatkan lagi pernikahan mereka dan memudahkan pula tugas makhluk terkutuk itu,,untuk menghasut pasangan ini, untuk melakukan perbuatan terkutuk pula.
Hal kedua nak dikisahkan ialah...pembaziran.
mentang2 la, kahwin tu sekali seumur hidup,,eh yeke??ada je yg banyak kali..tapi,,kahwin nak yg grand2 punyer,,tak nak yang simple2. ingat tak,,,membazir tu sikap siapa??haha,,macam budak tadika pulak ek. saja nak mengingatkan.

tengok je kad dia cmne. walawei,,gilaks punyer,,kad bukan sebarang kad tau, kadnya,, macam ne yer??? erm,,kalau org konvo, ada dapat buku tebal yg macam fail tu kan,,hah,,kadnya, macam tu la.pergh,,,teman cakap kat ibu teman,,kaya kebenor orang nih.kad je dah macam ni. kahwin nanti cmne lar.
tapi,
pointnya apa ye?? ~mestilah jangan membazir. yang kita nak dalam perkahwinan apa??
keberkatan
bukannya nak membazir tak tentu pasal hanya disebabkan nak menunjuk-nunjuk.
haih,,orang sekarang, tak paham den..

lagi apa yerk pasal kahwin nih??owh yerk,, cakap pasal keberkatan...
sebenarnya, bila nak kahwin ni, bukan setakat keberkatan dalam perkawinan tu je yg perlu dititikberatkan. tapi dalam perhubungan itu sendiri,,sebelum bernikah la terutamanya. Bila kita menjaga perhubungan itu bermula dari sebelum pernikahan lagi, insya Allah, keberkatan akan mengiringi perhubungan itu. contoh...haha,,dah baca buku'Pemilik Cintaku Selepas Allah dan Rasul'? bacalah..sangat best,,dah baca yg tu, baca pulak 'Denyut Kasih Medik'. tapi yg kedua ni novel la. Hah yang ni, memang sangat teman suka+kagum. ye la, suami isteri menulis, dengan tujuan untuk berdakwah. sweet kan..(~.~)

*Baitul Muslim*

*haha,,rembat gambar orang..


6 sebut-sebut:

fitrijohari007 said...

bape ek rege buku cintaku selepas Allah dan rasul tu?cm best je...skang ni buku murabbi cinta masih dalam buruan..huhu

hantaran sepatutnya tak tinggi sebab mcm keluarga perempuan x syg pd menantu sendiri sampai sanggup seksa dia dengan hantaran yg tinggi...

mmg belah ppuan dapat duit tu...tp igtlah lepas lafaz 'aku terima nikahnya' suami juga yg wajib menanggung anak perempuannya tu sampai bile2... byk nakpakai duit tu...

azni_1405 said...

>>fitrijohari007

buku pemilik cintaku selepas Allah dan RAsul ~ rm 12
novel denyut kasih medik ~ rm 23
tapi hari tu beli dpt diskaun sbb bli kat pesta buku...hehe

erm,,pasal hantaran no komen lar,,sebab tu bergantung pada pihak perempuankan.tapi yg bolehnya,,hanyalah menasihati dan mengingatkan. tapi yg xtahan tu,,ada yg siap kira belanja dari dalam perut lagi. kesian sungguh pihak lelaki tuh..

tapi papepon,,kena ingat tujuan perkahwinan tu yg sebenarnya..

miss s.e.r.e.n.i.t.y said...

hahahaha..

terharu plak ko post pasal mende ni

ni mesti pasal kes abes baca buku farhan hadi tu en?..

haha, kan da kata buku tu best..

banyak moral values
=)

azni_1405 said...

>>miss serenity..

uit,,haha,,4 ur information, ak x abih lg bce bku tu.haha..kalau aina ye r,,abis exm acc trs bce novel tuh,,mntg2 la paper last aritu bi..

ak bce berkerat-kerat..hehe

imudth_as_luvislm said...

weh..aku rindu ko!!!!!
huk3
ni rse nk kawen nih..haha
ntah la..ap kaitn rindu ko ngan kawen ek..musykil ak...

azni_1405 said...

>>imudth_as_luvislm

haha,,xsgke den ad gak yg wndu kat ak nih,,

ko nk kwen nnt jgn lpe jmput ak udah,,tp kalau ko kwen skali ngn aina,,bgs gak,,jimat sket duit mnyak ak nnt,,haha..

tx yeah,,jwb pekse bebaik,,,late nak jd ckgu yg berhemah..kui3