Tuesday, June 29, 2010

suratan atau kebetulan..


dengan nama Allah Yang Maha Melihat lagi Maha Mengetahui.
 
Assalamualaikum wbt.

okey, kali ni, teman bukan nak berkongsi cerita, ke pengalaman ke. tapi teman ada sesuatu yang macam musykil sedikit, dan disini ingin ku bertanya kepada anda2 yang membaca dan mengetahui jawapan untuk persoalan ini.
 
~apa yang dimaksudkan dengan JODOH yang sebenar-benarnya? sebab, ada yang cakap, kalau kita jumpa seseorang, tak kisah la apa jantina sekalipon, tapi, bila kita jumpa dia, sama ada kita kenal dia atau tidak, itu dah dinamakan jodoh. ada pulak pendapat yang mengatakan, apabila kita bertemu seseorang, dan kita mengenali dia, itu yang dinamakan jodoh. sebabnya, ialah kita semua tau, yang jodoh pertemuan, ajal maut tu, cuma Allah swt je yang tau. kita hanya merancang, Dia yang menentukan. 
habis tu, kalau selalu TERSEREMPAK, adakah itu satu kebetulan??masing2 tak kenal ni..
kalau jumpa kat kampus ke, kenal muka je, mesti akan berbalas senyuman.

~pastu, ada pulak yang saya dengar2, dalam Islam ni, takde kebetulan. sebab Allah dah tentukan dengan siapa yang kita akan berjumpa, kat mana, masa bila dan lain2. 

kesimpulannya, apakah jawapannya??

wasalam.




6 sebut-sebut:

Nur Su'aidah said...

tiada kebetulan dalam kehidupan. semuanya telah ditetapkan. itulah ketentuan. qada' dan qadar allah :)

:: سكينة :: said...

jodoh...? waa~
cuba tanya cik google... hehe.. guraw.. =P

entahlah ek.. nak jelaskan dari sudut bahasa ke, istilah ke... atau apa ek senanyer..? persoalan cam terlalu umum... (banyak songel plak da... huhu)

k, t kak lontarkan pendapat... otak tgh beku sikit skarang nih.. dilemma... huhu...

miss s.e.r.e.n.i.t.y said...

erm..
jodoh ?
benda rumit y kita tak tau pun datangnya bila..

mungkin bila kita kawen ngan sumone,
org akan kata tu jodoh kita..

kalau ikut kita nak rasa or instinct..
x jugak kot.. haha

okay..sorry, x membantu
pheww

azni_1405 said...

>>nur su'aidah

trimas atas pandangan anda.

>>kak huda

cari2, macam tak de jawapan yang spesifik la.

>>miss serenity
uit, kalau kawen tu, memang la orang cakap jodoh. tapi, kalau cm aku jumpa ko, jodoh gakkan.takkan la asal cakap jodoh je, dalam fikiran kita juz-->lelaki & perempuan.

papepon, tx.owh, selamat kembali ke usim ya..~

little daie said...

terkejut eden ada org menyeru2 suruh mjwb...

dgn rasa rendah diri:
sbnrnya, soal benda ni mmg x kan ke sudah kita mendapat jwpnnya. sebab? sebab memeng dah termaktub dlm hadis sahih ttg 4 perkara () yg dah Allah tetapkan sejak kita di alam roh lg. Segalanya telah Allah lakarkan.

oleh itu cik aini... usahlah kita mempersoalkan terlalu dlm sdg ada perkara2 lain yg menanti utk kita fikirkan.. ^_^

azni_1405 said...

>> miss little daie

huhu,tx ek.ada 1 soklan lg..